موثرترین اصول جذب و حفظ مشتریان

1397-11-6 15:16:49 +00:00شنبه، 6 بهمن 1397|مشاوره توسعه کسب و کار, مشتری مداری|

مشتری، ضامن بقای یک مرکز زیبایی است و حیاتِ کسب‌وکار شما به وجود او وابسته است و حفظ مشتری‌، سخت‌ترین جزء توسعه‌ی یک سالن زیبایی است. امروزه در دنیای آرایشگری که رقابت به سرعت در حال افزایش است، حفظ مشتری و مشتری مداری مهمترین مساله است. کوچک‌ترین غفلت، منجر به نارضایتی مشتری، قطع ارتباط او با ما و جذب توسط رقیبان می‌شود. سالن ها و آرایشگاههایی که نیازهای مشتری، کیفیت محصول و ارائه خدمات را در اولویت قرار می‌دهند، در عرصه رقابت موفق‌تر هستند. در این مقاله با تاثیرگذارترین اصول مشتری مداری برای فروش خدمات بیشتر آشنا می‌شوید.

هر مشتری ناخشنود، می‌تواند نارضایتی خود را به چندین نفر دیگر انتقال دهد؛ این زنجیره موجب از دست دادن بخش بزرگی از مشتریان می‌شود. در نهایت، مراکز زیبایی که قادر نیستند مشتری را راضی نگه دارند به تدریج از بازار حذف می‌شوند. مصرف‌کنندگان ناراضی هر لحظه، می‌توانند دیدگاه خود را از طریق رسانه‌های اجتماعی و دهان به دهان به اشتراک گذاشته و بر حرفه‌ی شما تأثیر منفی بگذارند. به همین دلیل است که ساختن تجربه‌ای خوب برای مشتری بسیار حائز اهمیت است، و به ایجاد رابطه‌ پایدار بین شما و آن‌ها کمک می‌کند.
والت دیزنی می‌گوید:

کارتان را آنقدر خوب انجام دهید که مشتری‌ها مایل باشند دوباره شما را ببینند و دوستانشان را با خود همراه کنند.

در عرصه‌ی رقابت، ایجاد فرهنگ مشتری مداری، فرصتی برای شماست که نباید آن‌ را نادیده بگیرید. بسیاری از سالن های زیبایی، به دلیل عدم رضایت مشتری با شکست مواجه می‌شوند؛ و شما با رعایت اصول مشتری مداری خواهید توانست به راحتی آن‌ها را جذب کنید. در این مقاله های بعدی، ده اصل مشتری مداری که به شما کمک می‌کند در قلب مشتری نفوذ کنید، آمده است.

مشتری مداری به معنای قرار دادن مشتری در مرکز اصلی استراتژی و اهدافتان است. در واقع، این استراتژی بر نیازها و رضایت مشتری بنا می‌شود. این استراتژی، تمرکز شما را از خدمات به مشتری تغییر می‌دهد. برای اینکه یک دید کلی به دست آورید، سالنهای رقیب را ارزیابی کنید و ببینید چه ارزش‌هایی خلق می‌کنند که مطابق با نیازهای مشتری است، یا چه ارزش‌هایی خلق می‌کنند که مطابق با نیازهای مشتری نیست و او را آزار می‌دهد.
عنصر اصلی مشتری مداری، تحقیق و تحلیل نیازهای مشتری است. در واقع، یک مرکز آرایشگاهی مشتری‌مدار باید درک عمیقی از نیازها و انتظارات مشتریان خود داشته‌باشد. این تحقیق می‌تواند شامل بحث‌های گروهی، نظرسنجی‌ها، مصاحبه‌ها، بازخوردها و غیره باشد. سرمایه‌گذاری در بخش تجزیه و تحلیل رفتار مشتری، قبل از توسعه محصول، هزینه‌های بالایی دارد که یکی از معایب اصلی آن محسوب می‌شود.
اما اگر ما باور کنیم مشتریان فعلی که بیشتر خدمات ما را دریافت می‌کنند، از مشتریان جدید و بیشتر، جداب‌تر هستند، استراتژی مشتری مداری ما سودآور و پایدارتر به نظر می‌رسد. مشتری راضی و خوشحال به دریافت خدمت از شما ادامه می‌دهد.

براساس نمره‌ی شاخص، در سال ۲۰۱۲ فقط ۳۷٪ برند‌ها، رتبه‌ی عالی و خوب را در کسب رضایت مشتری به دست آوردند. ۶۴٪ بقیه معمولی، ضعیف و خیلی ضعیف ارزیابی شده‌اند. حدود ۸۹٪ مصرف کنندگان، به دلیل نارضایتی، به سالن یا آرایشگاه دیگری روی آورده‌اند؛ و بیش از ۶۰٪ مشتریان، برای داشتن تجربه‌ای بهتر از دریافت خدمات، حاضرند پول بیشتری بپردازند.

پس برای استحکام رابطه‌ی خود با مشتری‌هایتان زمان را از دست ندهید؛ هرچه زودتر مقاله های بعدی اصول مشتری مداری را بیاموزید.

دیدگاه خود را ارسال کنید